Nowe samochody z napędem elektrycznym
W terminie do 31 października 2023 r. planowane jest doposażenie placówek Straży Granicznej w nowe samochody z napędem elektrycznym.
Pojazdy przewidywane są do przekazania przez KGSG w wyniku realizacji projektu współfinansowanego ze środków pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (BAR) utworzonej stosownie do postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z 6 października 2021 r. ustanawiające pobrexitową rezerwę dostosowawczą.
Straż Graniczna jako podmiot, na której działalność wywarło istotne skutki wystąpienie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, uzyskała wsparcie finansowe, które pozwoli zapewnić wymaganą mobilność patroli SG, jak również zabezpieczy efektywną realizację zwiększonego zakresu zadań wobec podróżnych spoza Unii Europejskiej.
Realizacja projektu pn. „Zwiększenie mobilności patroli Straży Granicznej w lotniczych przejściach granicznych, zakup specjalistycznego sprzętu, oprogramowania oraz szkoleń na potrzeby realizacji cyberrozpoznania i działań związanych z przeciwdziałaniem przestępczości transgranicznej” przyczyni się do poprawy mobilności patroli SG w lotniczych przejściach granicznych oraz realizacji cyberrozpoznania i działań związanych z przeciwdziałaniem przestępczości transgranicznej.
W wyniku przeprowadzonych procedowanych postępowań przetargowych o udzielenie zamówień publicznych dostarczone zostaną miedzy innymi samochody osobowe marki Citroen E-C4 w wersji oznakowanej i wyposażonej w sygnały uprzywilejowania w ruchu drogowym.
Pojazdy z automatyczną skrzynią biegów o maksymalnym zasięgu na poziomie 479 km charakteryzują się wystarczającym zapasem mocy w realizacji zadań. Maksymalna moc silnika (netto) wynosi 100 kW co umożliwia osiągają maksymalną prędkość w granicach 150 km/h.
ul. Bukowska 285
60-189 Poznań
tel. (061) 861-13-00
fax (061) 861-13-05
e-mail: poznan@strazgraniczna.pl
Komendant: ppłk SG Paweł Onichimiuk
Skarga, aby mogła zostać rozpatrzona powinna zawierać:
- imię i nazwisko skarżącego,
- dokładny adres zamieszkania (miejscowość, kod pocztowy, ulica, numer domu/mieszkania),
- dokładny opis zdarzenia.
UWAGA!
Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji, przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. Nr 5, poz. 46) skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Z kart historii: Status prawny przejścia granicznego w Poznaniu – Ławicy regulowany był przez stosowne akty prawne. W 1961 roku lotnisko w Poznaniu zostało przeznaczone dla ruchu zagranicznego (Uchwała nr 349 Rady Ministrów z 30.08.1961 r. w sprawie określenia przejść granicznych przeznaczonych dla ruchu granicznego). Nie było tu jednak jeszcze służb granicznych, wówczas Wojsk Ochrony Pogranicza. Kontrolą graniczną zajmował się Wojewódzki Urząd Spraw Wewnętrznych. Od roku 1975 na czas trwania Międzynarodowych Targów Poznańskich lotnisko na Ławicy otwarte było przez całą dobę, a w pozostałym okresie tylko w czasie odprawy przed startem i po lądowaniu statków powietrznych w lotach regularnych i czarterowych (Zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 06.08.1975 r. w sprawie przejść granicznych przeznaczonych dla ruchu granicznego). W 1991 roku postanowiono, że Ławica jest stałym przejściem granicznym i że jest otwarta całą dobę (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28.05.1991 r. w sprawie ustalenia morskich i stałych lotniczych przejść granicznych, Zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 11.06.1991 r. w sprawie ogłoszenia przejść granicznych, rodzaju ruchu dozwolonego przez te przejścia oraz czasu ich otwarcia).
Początek służb granicznych w Poznaniu to rok 1975. Powstaje wtedy Graniczna Placówka Kontrolna. Ruch graniczny jest mały. Wynosi rocznie 3-4 tysiące osób. Składają się na to głównie samoloty czarterowe (przeważnie z Bułgarii) oraz małe samoloty prywatne stanowiące znaczny odsetek całego ruchu ze względu na rolę Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Na początku swojej działalności GPK Poznań podlegała pod Dowództwo Wojsk Ochrony Pogranicza (Warszawa), później przeszła w ramy Lubuskiej Brygady WOP (Krosno Odrzańskie), a następnie Pomorskiej Brygady WOP (Szczecin). Od czasu powstania Straży Granicznej (1990) Ławica funkcjonowała w Lubuskim Oddziale Straży Granicznej (Krosno Odrzańskie). W okresie od 15.09.2004 r. do 15.09.2007 r. Placówka należała do Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej (Warszawa), po tym okresie ponownie do Lubuskiego Oddziału Straży Granicznej w Krośnie Odrzańskim. Z dniem 01 czerwca 2009 r. oddział zmienił nazwę na Nadodrzański Oddział Straży Granicznej.